270 keer bekeken

'Songfestival zonder publiek kan ik me niet voorstellen'

• vrijdag 13 maart 2020 @ 14:42
    reactie op (#14) rb1972

In China was het al een paar maanden bezig, voordat er ruchtbaarheid aan werd gegeven en allereerst de provincie Wuhan op slot ging. Het is nu half maart. Logisch gezien, zou er dus op zijn minst 3 maanden nodig zijn om alles onder controle te krijgen. Dan is het ESF kansloos dit jaar en verplaatsen ook geen optie, omdat de volgende winnaar dan te weinig tijd heeft voor de organisatie. Met een beetje geluk is tegen de zomer alles weer normaal........De lente is dan eigenlijk een verloren zaak.

• vrijdag 13 maart 2020 @ 13:34
    reactie op (#13) Peris

Bijft enorm lastig. Het uitstellen naar later dit jaar is ook moeilijk, want dan is de voorbereiding voor het jaar 2021 wel héél kort. Toen Duncan won in mei 2019, werd meteen gestart met de planning voor 2020.

Plus: wanneer is de uitbraak dan echt over? Als ik kijk naar China, dan heb ik wel goede hoop: het is daar al min of meer onder controle gebracht.

Samengevat: blijft spannend (en beetje koffiedik kijken...)

• vrijdag 13 maart 2020 @ 13:26
    reactie op (#12) rb1972

Een spannende situatie. Als het naar oktober/november zou gaan, zou er vast wel wat te regelen zijn met de Nederlandse artiesten die dan optreden (André Hazes, Waylon), maar internationale artiesten ligt dan wel moeilijker. Bovendien het weer is dan ook veel onvoorspelbaarder en kan een probleem worden voor de buitenactiviteiten.

Dus ja, dan maar ineens op 5 april de knoop doorhakken en het ESF doorschuiven naar volgend jaar. Hoewel, als het waar is dat het coronavirus net als de gewone griepvirus een terugkerend iets blijft, dan zitten we ook dan met de gebakken peren.

Tenzij er inmiddels een vaccin beschikbaar is en iedereen ingeënt kan worden!

• vrijdag 13 maart 2020 @ 12:48

De situatie rond het ESC is complex, omdat de artiesten die deelnemen ook uit ruim 40 landen komen en de delegaties aan mensen die zij zelf al meenemen ook al meer dan 500 mensen betreft. Je hebt dan al te maken met grote groepen. Het aantal journalisten voor de live verslaggeving betreft al 1500 mensen. Dat alleen al is in strijd met de RIVM regels en dan hebben we het nog niet over publiek en alle andere enorme crews van de organisatie en techniek. Dus alleen TV shows organiseren (plus alle repitities) is al een risico op zich. Daarnaast is het onmogelijk iedereen te testen en hebben we inmiddels ernstige tekorten aan medische testkits (zelfs ziekenhuis personeel kan niet meer altijd getest worden).

Daarnaast betreft het ESC ook nog ruim 10 dagen aan evenementen in de stad, los van de 6 repetities en 3 TV shows in Ahoy zelf. 
    Plus nog het probleem dat er duizenden hotelaccomodaties geboekt zijn (en wil je al die tienduizenden toeristen nu in de stad hebben?)

De Burgemeester van Rotterdam, Aboutaleb, beslist zelf ook nog, los van de eventuele beslissingen van de ESC organisatie (AVROTROS / EBU).
    De eindverantwoordelijkheid bij dit probleem ligt in handen van de gemeente Rotterdam en de Rijksoverheid. 
    Rond 5 april wil Rotterdam de keuze maken of het wel of niet doorgaat.

Persoonlijk denk ik dat je het beter kunt annuleren bij een grotere Corona uitbraak (zowel in Nederland als de situatie in Europa) de komende weken, want dit is een echt "mensen-evenement" dat mensen uit landen samenbrengt en meer dan een alleen maar een zangwedstrijd. Dat is ook de grondslag van de EBU. Desnoods slaan we een jaar over en wordt het Rotterdam 2021 (helaas).

Inmiddels is Disneyland Parijs al aan het sluiten, dat is een unieke beslissing en zegt genoeg over hoe Frankrijk acteert op het samenbrengen van internationale groepen mensen.

EDIT: In Rotterdam zijn de diverse grote Markten in de stad per direct afgelast en lokale wijkactiviteiten waar groepjes mensen samenkomen grotendeels ook. Ook de Marathon in april is geannuleerd.

Gewijzigd op 2020-03-13 13:15:28
  • vrijdag 13 maart 2020 @ 01:14
    reactie op (#10) Thuru

Lijkt me niet reëel, Ahoy wordt het hele jaar door gebruikt, het kost veel tijd en moeite om de zaal gereed te maken voor het songfestival. Als je later planned, komt het gegarandeerd in conflict met optredens die nadien gepland waren.

• vrijdag 13 maart 2020 @ 01:08

Ik zou zeggen, verplaats de evenement naar een later data.

• donderdag 12 maart 2020 @ 20:52
    reactie op (#8) Peris

Nogal saai eigenlijk .

Mijn ding is creatief zijn. 
     handtekeningafbeelding
  • woensdag 11 maart 2020 @ 19:05
    reactie op (#7) Belle-Messua

Als het alleen live-streaming is via de TV, dan heeft dit geen invloed op de televoting en vakjury.
    Zonder publiek in de zaal zal er wel veel minder sfeer zijn. Zoiets als een eeuwigdurende generale repetitie.

• woensdag 11 maart 2020 @ 16:53

Dat zou ik mij ook niet kunnen voorstellen een songfestival zonder publiek .

Wie moet er dan stemmen? 

Mijn ding is creatief zijn. 
     handtekeningafbeelding
  • woensdag 11 maart 2020 @ 00:04
    reactie op (#5) rb1972

Lopen anders best smakelijke knullen achter die bal aan