486 keer bekeken

Organisatie Songfestival wil eind april weten of Rotterdam weer gaststad is

• donderdag 09 april 2020 @ 14:39

Dat hoop ik ook 

Mijn ding is creatief zijn. 
     handtekeningafbeelding
  • woensdag 08 april 2020 @ 22:59

Ik vermoed ook daarom dat het gewoon in Nederland blijft, andere landen zitten immers ook in een economische malaise, heel Europa eigenlijk. Als het virus over maanden wat onder controle is gebracht, trekt de economie toch weer wat aan. Bovendien zit er ook nog een emotioneel kantje aan: dat het zo lang geleden is dat het in Nederland was. Dat speelt echt wel mee op de achtergrond.

Is al lastig om zover vooruit te kijken vind ik. Ik heb zelf het nieuws even 2 dagen overgeslagen, het is alleen maar Covid-19 en hoop ellende. Het lijkt wel ietsje beter te gaan, maar de cijfers zijn nog steeds schrikbarend, vooral omdat de werkelijke overlijdens 30 tot 40 procent hoger liggen dan de officiële van het RIVM. Met het mooie weer kan er zo weer een piek ontstaan, want mensen gaan toch wat meer naar buiten (bewust of onbewust) dat is in andere landen ook zo, we zijn immers maar mensen. 

Een beslissing over 3 weken is trouwens best snel, dus afwachten geblazen :-)

Gewijzigd op 2020-04-08 23:03:13
  • woensdag 08 april 2020 @ 22:48
    reactie op (#8) Peris

Laten we de tijd maar aanzien, misschien is het allemaal niet zo zwart als ik het nu zie. In de goede tijd was er veel kritiek op de kosten van ESF in ons land, ik hoop oprecht dat we die riedel straks niet opnieuw te horen krijgen.

• woensdag 08 april 2020 @ 22:34
    reactie op (#7) Serpentor

Als het om een prestigieus evenement als het ESC gaat, worden er andere maatstaven gehanteerd dan bij de bezuinigingen op de reguliere zenders. Als er bezuinigd moet worden, zal dat toch wel gebeuren, maar er zal iets achter de hand gehouden worden voor het ESC met de verwachting dat het zich op termijn gaat terugbetalen.

Aangezien elk land getroffen is door het coronavirus, zou het aannemelijker zijn dat daardoor het ESC niet alleen dit jaar, maar ook volgend jaar niet door zal kunnen gaan, omdat niemand het zal kunnen bekostigen na de huidige malaise. Dat er een recessie komt, is iets wat allang voorspeld is. Dit virus laat zich niet zo gemakkelijk bedwingen!

Gewijzigd op 2020-04-08 22:37:31
  • woensdag 08 april 2020 @ 22:30
    reactie op (#6) Peris

Als de opbrengsten op wegen tegen de kosten, zou ik zeggen Rotterdam is de perfecte kandidaat. Maar vergeet niet wat er verderop in televisieland is gebeurd, bezuinigingen op de NPO waardoor programma's als Sesamstraat geen nieuwe afleveringen meer kunnen maken. En dat was een bezuiniging in de 'goede' tijd notabene. Joost weet wat er gebeurt als de staat straks miljarden moet gaan snijden, dat merken gemeenten ook.

Ik wil geen natte deken zijn, ik schets alleen een niet onaanemelijk scenario dat dit land straks in een diepe recessie keuzes moet gaan maken.

• woensdag 08 april 2020 @ 22:27

Vanwege de economische boost, omdat nu alles nagenoeg stilligt, denk ik dat datt juist een motivatie zal zijn om de organisatie te willen houden.

Welk land zou het anders moeten doen? De nummer 2, dat was Italië toch? Nou, Nederland en Italié liggen met elkaar in de clinch, omdat Italië meer dan platzak is en daardoor de gevolgen van de coronacrisis niet kan dragen. Lijkt me niet dat er dan ineens wel geld zal zijn voor het ESC!

• woensdag 08 april 2020 @ 22:14
    reactie op (#4) rb1972

Ik help het je hopen, als je als gemeente fors moet bezuinigen (en dat zit er aan te komen), dan is een paar miljoen een hoop geld.

Wat betreft de nieuwe Kuip heb je een punt, al is Feyenoord dermate populair dat dat stadion binnen een paar jaar zijn geld heeft terugbetaald.

• woensdag 08 april 2020 @ 18:15
    reactie op (#3) Serpentor

Die paar miljoen valt wel mee. Het levert bovendien ook banen op en heel veel toeristen voor de hospitality, horeca en events. Plus het visitekaartje als gaststad voor Europa.

Je moet eens weten hoeveel miljoen er vanuit de gemeente is een voor nieuw stadion hier op Zuid met alle toeters en bellen, daar is het ESC niks bij. 

• woensdag 08 april 2020 @ 17:38
    reactie op (#2) rb1972

Er is nog een andere factor die roet in het eten kan gooien. De economie krijgt een fikse knauw, waardoor de landelijke overheid moet gaan bezuinigen, iets dat in Rotterdam ook gaat meespelen. Als die stad moet gaan bezuinigen, zal het niet makkelijk zijn om die miljoenen op te hoesten. En eerlijk gezegd, als ik moet kiezen om te beknibbelen op bijvoorbeeld de minima binnen een stad, of een evenement dat slechts een paar dagen duurt, dan kies ik voor het laatste, hoezeer ik het ook mooi vind dat ons land de organisatie mag hebben.

• woensdag 08 april 2020 @ 17:08
    reactie op (#1) rb1972

Ik heb zelf het vermoeden dat het wel gaat lukken, als het aan de gemeente Rotterdam ligt. Echter NPO en AVROTROS hebben ook een vinger in de pap en in de kosten. Wel handig dat nu al een beslissing wordt gevraagd, dan weten we vrij snel of het volgend jaar toch in Nederland plaatsvindt.